Veelgestelde vragen


Wat is het Landelijk Zorgsysteem voor Veteranen (LZV)?

Het LZV is een civiel-militair netwerk van organisaties, die post-actieve, oorlogs- en dienstslachtoffers en hun naasten (tot in de 2e graad) bij uitzend gerelateerde psychische en psychosociale problemen in Nederland de meest geëigende zorg biedt. De militaire zorg is specifiek gericht op de situatie, behoeften en gezondheidsprobleem van de veteraan en hun families. Er wordt getracht de zorg zo dicht mogelijk bij de woonplaats van de veteraan te organiseren. Deze instellingen worden ondersteund en gefaciliteerd door een programmabureau.

Wat betekent post-actief?

Voormalig militairen die op missie zijn geweest maar niet meer werkzaam zijn bij Defensie. Dit zijn burgers met een militaire achtergrond en veteranenstatus.

Waarom hulp vragen via het LZV?

Het LZV biedt context specifieke zorg aan veteranen. De professionals werkzaam voor het LZV zijn bekend met de cultuur, taal en kennen de specifieke gebeurtenissen van de diverse missies. Zij herkennen bepaald gedrag en kunnen de verhalen van veteranen binnen de juiste context plaatsen. Hierdoor sluiten de professionals makkelijker aan bij de veteranen en hun hulpvraag. Dit heeft een positief effect op de begeleiding en behandeling van de veteranen.

Wie komt in aanmerking voor zorg via het LZV?

Veteranen, oorlogs- en dienstslachtoffers en hun naasten (tot in de 2e graad)  komen in aanmerking voor zorg via het LZV. De zorgvragen moeten wel samenhangen met in en door de militaire uitzending opgelopen aandoeningen.

Hoe werkt het LZV als netwerk?

Iedere instelling behoudt zijn eigen autonomie en is verantwoordelijk voor het leveren en waarborgen van de zorgkwaliteit. Door deelname bindt men zich aan de (proces-)afspraken die er voor het netwerk zijn rondom wachttijden, doorverwijzen, de werkwijze als samenwerkingsverband en ontwikkelen van nieuwe producten.

Wie zorgt er voor de actief dienende veteranen?

Defensie kent een eigen zorgverzekering voor de krijgsmacht. Deze vergoed de onkosten van de militaire gezondheidsdienst binnen Defensie.

Hoe meld ik mij aan voor zorg via het LZV?

Het centrale aanmeldpunt voor (zorg)vragen is het Veteranenloket. Het Veteranenloket is 24/7 bereikbaar.

Waar kan ik terecht met klachten over het LZV?

Iedere instelling behoudt zijn eigen autonomie en blijft verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de geleverde zorg. De klacht wordt daardoor ook behandeld door de instelling zelf. Klachten over het LZV als netwerk of over de samenwerking tussen verschillende organisaties kunt u melden via het contactadres op deze website.

Hoe gaat het LZV om met mijn persoonlijke gegevens?

Het LZV houdt zich aan de wettelijke regels en beroepsrichtlijnen op het gebied van privacy. Voor het delen van informatie wordt toestemming gevraagd aan veteranen via akkoordverklaringen. Lees hier ons privacyregelement.

Hoe kan ik contact opnemen met het LZV voor meer informatie?

Bekijk onze contactgegevens hier.